Pytanie zostało zadane w związku ze złożeniem deklaracji na podatek od nieruchomości przez Zarząd ROD oraz w nawiązaniu do otrzymanego wezwania do wykazania legitymacji osób podpisanych pod deklaracją do reprezentacji PZD.

Zgodnie z § 72 ust. 1 Statutu PZD zarząd ROD prowadzi sprawy ROD polegające na realizacji zadań koniecznych do zapewnienia bieżącego funkcjonowania ROD (sprawy zwykłego zarządu), a w szczególności realizuje obowiązki wynikające z prawa powszechnie obowiązującego, w tym przepisów podatkowych. Natomiast zgodnie z § 73 w zakresie spraw zwykłego zarządu, zarząd ROD samodzielnie reprezentuje PZD, w tym w sprawach sądowych, administracyjnych i podatkowych. Do składania oświadczeń woli w imieniu PZD w sprawach zwykłego zarządu umocowany jest prezes zarządu ROD (pierwszy wiceprezes) łącznie z innym członkiem zarządu ROD.

Dokumentem potwierdzającym pełnienie funkcji w zarządzie ROD, a tym samym potwierdzającym legitymację do reprezentowania ROD w sprawach podatkowych, jest uchwała zarządu ROD. W przypadku wezwania do uzupełnienia dokumentacji zarząd ROD powinien stosowną uchwałę okazać, bądź przesłać do urzędu potwierdzoną za zgodność z oryginałem kserokopię uchwały.

Inspektor ds. Terenowo-Prawnych

Magdalena Madera-Kubasiak