W dniach 07 – 11 maja 2023 r. odbył się wyjazd działkowiczów Delegatury Rejonowej PZD w Rudzie Śląskiej oraz przedstawicieli Okręgu Śląskiego PZD do Parlamentu Europejskiego. Wyjazd został zorganizowany z inicjatywy Pana Sławomira Barwiaka przez i na zaproszenie pana Grzegorza Tobiszowskiego, obecnego eurodeputowanego, byłego sekretarz stanu w Ministerstwie Energii.

Pierwszego dnia studyjnego wyjazdu dotarliśmy do centrum Stuttgartu miasta kolebki Boscha, Porsche i Mercedesa położonego w południowo-zachodniej części Niemiec, gdzie spacerując po Schlossplatz, Schillerplatz, Stiftskirche mogliśmy zobaczyć starą kolegiatę, Stary Zamek oraz Kościół św. Jana.

Następnego dnia, po wczesnym śniadaniu, udaliśmy się zwiedzać siedzibę Parlamentu Europejskiego w Strasburgu. Podczas pobytu w siedzibie mieliśmy możliwość wysłuchania prelekcji pracownika Parlamentu oraz europosła Pana Grzegorza Tobiszowskiego od którego dowiedzieliśmy się w jak szczególnym dniu odwiedzamy Parlament. Mianowicie 9-ty maja obchodzony jest corocznie jako święto pokoju i jedności w Europie. Upamiętnia rocznicę deklaracji Roberta Schumana. Przedstawił on w niej swój pomysł na nową formułę współpracy politycznej na kontynencie europejskim, która miała sprawić, że wojna między narodami Europy stałaby się nie do pomyślenia.

Drugim ważnym wydarzeniem tego dnia w Europarlamencie było jak zrelacjonował europoseł Grzegorz Tobiszowski wprowadzone z trudem wypracowane zmiany w dyrektywie metanowej, zwiększającej emisję metanu z kopalń węgla kamiennego powyżej ustalonego limitu. Ma on wynosić 5 t metanu na każdy 1 tys. t wydobytego węgla. Dyrektywa w pierwotnym kształcie stanowiła olbrzymie zagrożenie dla Śląska, którego górnictwo w dalszym ciągu jest ważną gałęzią przemysłu.

Następnie mieliśmy okazję zasiąść na trybunie Sali plenarnej podczas obrad Europarlamentu i wziąć udział w Parlamentarium Simone Veil, w prelekcji, podczas której przybliżono nam genezę powstania Unii Europejskiej i jej głównych instytucji, a także omówiono sposób wybierania eurodeputowanych oraz zasady głosowania w Parlamencie Europejskim.

Pod koniec zwiedzania PE wszyscy goście otrzymali europejskie upominki i stanęli do pamiątkowego zdjęcia przy szklanej kuli o tytule „Zjednoczony Świat” znajdującej się w centralnym punkcie Agory Parlamentu Europejskiego w Strasburgu, która puentuje ideę otwartości na rozszerzanie Unii Europejskiej. Jako ciekawostkę trzeba dodać, że fundatorem jest Dolnośląska Izba Gospodarcza z Wrocławia.

Po wyjściu z PE zwiedziliśmy jeszcze zabytkowe śródmieście Strasburga (Grande ile), które zostało w 1988 roku wpisane przez UNESCO na listę światowego dziedzictwa kulturowego ludzkości z którego najbardziej znana jest katedra Notre Dame, a w niej wciąż działający zegar astronomiczny.

Na zakończenie dnia udaliśmy się na zaproszenie europosła do bardzo eleganckiej Strasburskiej restauracji Au Dauphin, gdzie mogliśmy się rozkoszować kuchnią francuską pełną niuansów, potraw przyrządzonych według oryginalnej receptury zadawalając prawdziwych smakoszy i miłośników kuchni francuskiej.

Podczas uroczystej kolacji wiceprezes Okręgu Śląskiego PZD Leszek Bucki oraz Sławomir Barwiak przekazali panu Grzegorzowi drobne upominki w ramach podziękowania za zaproszenie oraz zasponsorowanie przez Jego Biuro Poselskie pobytu w Strasburgu. Wiceprezes korzystając z okazji przedstawił zarys historii oraz ideę ruchu ogrodnictwa działkowego.

Pobyt ten oprócz walorów edukacyjnych był także okazją do pogłębienia integracji między aktywem PZD. Wizyta studyjna w Strasburgu to dla nas wielki zaszczyt i wyróżnienie, za które serdecznie Dziękujemy.

Sympatia, z jaką spotkaliśmy się ze strony Pana Grzegorza Tobiszowskiego pozwala mieć nadzieję, że nasze sprawy, w możliwy dla nich sposób, zostaną przekazane Europarlamentarzystom co w konsekwencji pomoże w rozwiazywaniu naszych problemów.